Resan

Mellan den 22 juni och 6 juli 2013 kommer Johan Engdahl, Kaj Bäckström, Erik Lindgren, Johan Hardstedt och Joel Bergqvist att cykla mellan London och Edinburgh, lämpligt nog via både Dublin och Belfast. Detta gör att cykelresan går från England via Wales, Irland och Nordirland till Skottland.

Ungefär så här ser resan ut på kartan:

Cykelvägen London - Edinburgh

Mer konkret så kommer resan (antagligen) att bestå av pendeltågsfärd från Stockholm till Märsta. Cykel till Arlanda, flyg till Heathrow och därifrån cykel till Wales nordvästra kust (Holyhead), färja till Dublin, cykel till Belfast, färja till Cairnryan, cykel till Glasgow och sedan slutligen till målet i Edinburg. Alla i Cykelsällskapet spelar också av en händelse i korpfotbollslaget Kontra STHLM, men den gemensamma nämnaren för resans deltagare är ändå mest viljan att cykla riktigt långt på halvkassa cyklar och umgås i goda vänners lag, på oväntade platser.

Långcyklandet är en lång tradition i Cykelsällskapet (där vissa medlemmar är aktiva och andra inaktiva). Det har cyklats Vänern runt, Stockholm-Hultsfred och Stockholm-Eskilstuna-Stockholm innan det hela konceptualiserades och blev ”en grej”.

År 2006 cyklade vi Stockholm-Strängnäs-Örebro-Kristinehamn-Karlstad-Säffle-Mellerud-Uddevalla-Fiskebäckskil-Hisingen-Göteborg-Varberg-Halmstad-Helsingborg-Malmö/Köpenhamn. I folkmun kallas denna resa Stockholm-Köpenhamn (STO-CPH).

År 2009 sedan blev det sträckan St Eriksplan-Värtahamnen-Åbo-Salo-Esbo-Helsingfors-Borgå-Hamina-Viborg-Zelenogorsk-St Petersburg, mera känd som St Eriksplan-St Petersburg.

Senaste resan begav sig 2011 under namnet Malmö-München och innebar att Cykelsällskapet tog sig med färja från Malmö till Travemünde och sedan med cykel via Lübeck-Lüneburg-Uelzen-Bockenem-Göttingen-am Silbersee-Frankfurt-Crailsheim-Nördlingen-Donauwörth-Dachau-München.

Med stärkande effekter för både sinne och kropp kastar sig medlemmarna gärna ut på vägarna med mycket spartansk packning, med reglerna att vi alltid sover på vandrarhem eller hotell (eller snarare ”aldrig i tält”), och nästan alltid köper färdiglagad mat (undantaget om vi vill baka croissanter i micron på hotellrummet). Resorna präglas av vardagsmisär i varje kurva med uppförsbacke, men består mestadels av njutning. Vi cyklar cirka 10 timmar om dagen, men ser alltid till att vi får i oss minst en öl innan läggdags. Som fransmännen säger: C’est les vacances – det är semester.